Regler

Scenariets regler er baseret på kan man, så kan man og fornuft i forhold til setting og ens rolles formodede evner. Tænk derfor over, hvad din rolle formodes at kunne. Kan du binde knuder eller åbne en konservesdåse med tænderne, så kan du også i spillet – Så længe du finder på en god historie hvorfor og det giver mening for din rolle.

Der er ikke noget der hedder hit points, stats eller kamp-points. Kamp foregår som rollespillede kampe, med udfald aftalt forud imellem de kæmpende.

Sygdom og skade

Du befinder dig i en primitiv verden. Der vil måske være få førstehjælpsmaterialer til rådighed, men hvis man stikkes i maven med en rusten kniv, i en verden uden et hospital – så dør man med stor sandsynlighed efter få dage. Der vil være roller, der spiller læger. Men når de kun har basalt udstyr/medicin, så kan deres færdigheder i tilfælde af svære skader, hurtigt blive reduceret til at forudsige dødstidspunkter.

Det er således farligt at blive såret, så forsøg at undgå det. Spil på det, hvis det sker! Vurder din grad af invalidering efter den skade du har fået og den hjælp, som du måske har modtaget. Du bliver ikke mirakuløst helbredt under scenariet og opheling tager tid.

Drab

At dræbe din medspiller er kun muligt såfremt dette er aftalt imellem jer offgame. Drab er en alvorlig ting og vil have ekstreme konsekvenser, ikke kun for den dræbte, men også de øvrige involverede roller. Et drab er en næsten urealistisk eskalering af konflikt og ligger meget langt fra vores natur. Brug i stedet energi på at udtænke en alternativ måde at hævne/hævde dig på.

Det er ikke en mulighed, at komme igen i spillet, som en ny rolle, NPC eller som del af en monstergruppe.

Nævekamp

De kæmpende snakker sammen før kampen. Hvem har den største sandsynlighed for at vinde i en nævekamp udfra baggrundshistorien? Selvfølgelig vil en Lictores have bedre odds for at vinde kampen frem for laboranten, der aldrig har været i slåskamp før. Overvej desuden, hvad er det mest spilskabende, interessante eller fedeste udfald. Der er ikke nærmere regler for kamp. Alle der ønsker at slås rollespiller kampen. Igen, tal sammen og forventningsafstem forud.

Skarpe våben

Der vil være et meget begrænset antal våben i spil. Disse laves af os og distribueres af os. På den måde kan vi sikre sikkerhed, udseende og mængde. Vi forventer ikke at I skal gå og stikke hinanden ihjel, men et skarpt våben kan være en kæmpe magtfaktor.

Ingame/Offgame

Når du deltager i Jorden Forfra er du ingame fra start til slut, så længe du befinder dig i spilområdet. Du er altså ingame, når du sover, ryger, spiser og hvad du ellers kan finde på i løbet af spillet. Når du forlader området, f.eks. for at gå op på WC, er du offgame.

Vi, som GM’ere, vil ikke være tilstede i spillet. Vi er dog til rådighed i bunkeren døgnet rundt i tilfælde af spørgsmål eller ved behov for offgame hjælp. Det er således ok, at komme til bunkeren, hvis man er faldet i åen og har brug for at få tørret sine sokker, eller har brug for at vende noget kritisk i ens rolle/relation, men bunkeren er ikke et sted, hvor man får lov til at hænge ud eller snakke ingame.